Co může překvapit dodavatele ve veřejné zakázce?
Pokud se rozhodnete zkusit jako dodavatel účast ve veřejné zakázce, některé věci Vás mohou překvapit. V první řadě to nejspíše bude, ve srovnání s běžnými podnikatelskými vztahy, kupa administrativy a formalizmu. To může být opravdu nepříjemné. Navíc pravidla určuje především zadavatel, a Vy se jim musíte přizpůsobit. Nezoufejte ale, i pro něj platí pravidla – opravdu hodně pravidel. Někdy je složité se ve všech pravidlech a požadavcích zadavatele orientovat. Co například Vás jako dodavatele ve veřejné zakázce může potkat?
Nejasnosti ohledně zadávacích podmínek
Zadávací podmínky by měly popisovat zejména podmínky účasti, výběru a danou veřejnou zakázku jako celek. Mohou být velmi dlouhé a komplikované. Proto je občas jejich výklad a v konečném důsledku i vyhovění jejich požadavkům obtížné. Námitkami (o těch obecně vizte níže) můžete napadnout již samotné zadávací podmínky. Jednodušší ale obvykle je požádat nejprve o vysvětlení zadávací dokumentace nebo dokonce navrhnout její úpravy. To například v situaci, kdy zadavatelem požadované plnění pokládáte ze nesplnitelné.
Vysvětlení zadávací dokumentace (ZD)
Požádáte-li o vysvětlení, zadavatel jej uveřejní na svém profilu zadavatele u dané veřejné zakázky, a to včetně Vaší žádosti. Nebojte, Vaši žádost je povinen anonymizovat, aby se ostatní dodavatelé nedozvěděli, kdo žádost podal. Navíc je taková žádost bezplatná. U žádosti si tak musíte dávat pozor hlavně na 2 věci. Musíte ji podat včas, v zákonné lhůtě před skončením zadávacího řízení, a musíte přesně popsat, co od zadavatele potřebujete vědět. Pokud navrhujete změnit zadávací podmínky (např. část technických podmínek), je vhodné stručně a jasně vysvětlit, proč by se tak mělo stát a zadavatele ke změně navést – např. připravit text k nakopírování do zadávacích podmínek.
Objasnění nebo doplnění nabídky
V tomto případě naopak zadavatel vyzve Vás kvůli nejasnostem ve Vaší nabídce. Zpozorněte. U výzvy k objasnění pamatujte, že zadavatel Vás mohl rovnou vyloučit, a pokud mu nevyhovíte nebo vyhovíte částečně, stále Vás může vyloučit. Proto je namístě zadavateli vyhovět a poskytnout objasnění nebo doplnění ve lhůtě. Pokud víte, že lhůtu nestíháte, můžete zadavatele požádat o její prodloužení. Samozřejmě se může stát, že výzva zadavatele je excesivní. Pak nezbývá, než se pokusit to zadavateli vysvětlit, v krajním případě se bránit následnému vyloučení.
Vyloučení z veřejné zakázky
V některých případech Vás zadavatel může z veřejné zakázky vyloučit. Někdy je k tomu dokonce povinen. Zadavatel ale nemusí mít vždy pravdu. V případě, že vyloučení považujete za nesprávné, můžete proti němu podat tzv. námitky.
Námitky proti úkonu zadavatele (např. vyloučení)
Proti úkonu zadavatele, který se Vás dotýká (např. proti vyloučení nebo zadávacím podmínkám), můžete obvykle podat tzv. námitky. Ačkoliv proces podání a vyřizování námitek je komplikovaný a svázán lhůtami, nejde o správní řízení. Podání námitek lze charakterizovat jako odůvodněný návrh zadavateli k přehodnocení daného postupu. Zadavatel je povinen na takový návrh (námitky) ve stanovené lhůtě reagovat – vyhovět, odmítnout nebo částečně vyhovět a odmítnout. Až následně se můžete bránit podáním návrhu k ÚOHS – nepodáním námitek si de-facto znemožníte další kroky proti spornému postupu zadavatele. Proto není podání námitek jednoduché, naopak vyžaduje precizní argumentaci a doložení důkazů na podporu Vašich tvrzení.
Účast ve veřejných zakázkách může Vaše podnikání obohatit o nové, obvykle bonitní zákazníky. Z výše uvedeného příkladmého výčtu jsou ale patrná specifika. Ve veřejných zakázkách nestačí druhé straně zavolat a vše řešit po telefonu. V naprosté většině případů je nezbytné dodržet nějaký formalizovaný proces. Právě s tím Vám mohu pomoci. Potřebujete-li se jako dodavatel zorientovat ve veřejných zakázkách, můžete mě kontaktovat.