Miny jako některé nástrahy podnikání
Začít podnikat není tak složité. Ale mít vše správně a předcházet při podnikání možným potížím je složitější. Právní a administrativní nástrahy se občas zdají jako husté minové pole (jedno z nich), přes které musíte projít k zisku. A kličkovat mezi minami není jednoduché, ani bezpečné. Dluhy nebo nevymahatelné pohledávky způsobené špatnou smlouvou či pokuty od různých orgánů jsou jako miny. A výbuchu miny je lepší předejít, než čelit následkům. Stejně tak je výhodnější i levnější předcházet podnikatelským nástrahám. Papírům se ve snaze těmto minám předejít nevyhnete, ale mnohastránkové smlouvy nejsou vždy nezbytné. Jak a čím můžete výbuchu podnikatelských min předcházet? Dobře nastavené smlouvy s odběrateli i dodavateli Ty mohou předejít sporům nebo alespoň usnadnit jejich řešení. Smlouvy jsou často podobné, proto můžete vycházet ze vzorové smlouvy. V té máte „přednastavené“ instituty k ochraně Vašich zájmů, např. doručování, případné „ručení“ za odvod DPH, placení podle Vašich potřeb, inflační doložku, vyšší moc, smluvní pokuty… Dobrá vzorová smlouva je připravena podle potřeb Vašeho podnikání – proto pozor na vzory z internetu. Ty už z povahy věci tak nastaveny nejsou. Při použití těchto vzorů se musíte přizpůsobit Vy, nikoliv vzor Vašemu podnikání (jako by tomu bylo u individuálně připraveného vzoru). Nebezpečnou minou jsou smlouvy od protistrany. Pamatujte, druhá strana smlouvu nastavila pro ochranu svých zájmů, ne Vašich. Různé smluvní pokuty nebo záminky pro odklad splácení přitom mohou být ve smlouvě skryty např. za různými slevami. Proto se nebojte smlouvu podrobit důkladné revizi, a srovnat tak ochranu Vašich zájmů s ochranou druhé strany. Můžete předejít bolavému a drahému výbuchu. Nájemní smlouva Klasickým příkladem je nájemní smlouva. V nájemní smlouvě si určitě sjednejte postupy pro různé situace, ať už jde o údržbu, odpovědnost, podmínky placení nebo výpovědní dobu. Obzvlášť dbejte na obsah smlouvy, kterou si zajišťujete prostory pro provozovnu, sklad nebo jiný prostor důležitý pro Vaše podnikání. Na takové smlouvě může být Vaše podnikání závislé. Výbuch téhle miny hrozí nejen přímou škodou, ale i tou nepřímou (nestíhání dodávek kvůli omezení v provozovně, ztráta zákazníků atd.). Obchodní podmínky Alternativou sjednávání mnoha podobných smluv jsou obchodní podmínky, a to zejména pro smlouvy spotřebitelem. Jistě, internet je plný vzorů. Stejně jako v předchozím případě by ale podmínky měly odpovídat a) Vašim potřebám, b) zákonu. Obchodní podmínky odporující zákonu mohou způsobit neplatnost některých závazků nebo vést k pokutám od dozorových orgánů (zejména ČOI). To může bolet, stejně jako výbuch miny. Kvalitní obchodní podmínky nastaví opakující se obchody podle Vašich potřeb a pomůžou Vám snížit administrativu i náklady. GDPR Pro mnoho z Vás strašák. Někteří se ochranu osobních údajů snaží vyřešit souhlasy, které jednoduše dávají všem podepsat. Jenže to je špatně. Souhlas je nejslabší důvod pro zpracovávání osobních údajů. Proto byste jej měli používat jen tam, kde není jiný důvod zpracování. Typický jiný důvod je plnění smlouvy nebo ochrana Vašich zájmů. V těchto případech je souhlas nejen nadbytečný, ale dokonce nezákonný, a navíc často neúčinný. Jak byste vymáhali povinnosti druhé strany, která Vám odvolala souhlas se zpracováním? Nemohli byste ji ani správně označit, pracovat s doklady atd. Základním kamenem splnění požadavků GDPR jsou kvalitní zásady zpracování osobních údajů. Právě těmi, jejich dodržováním, případně aktualizací a revizí zásad ochrany osobních údajů předcházíte výbuchu GDPR miny. Ochrana zájmů zaměstnavatele Zájmy zaměstnanců chrání zákoník práce. Avšak své zájmy, v zákonných mezích, může chránit i zaměstnavatel. Klíčová je kvalitní pracovněprávní dokumentace (pracovní smlouvy, mzdové výměry, které jsou opravdu mzdovými výměry, případně vnitřní předpisy apod.). Pro uplatnění náhrady škody nad rámec 4,5násobku (tam, kde je to možné) pomohou dohoda o odpovědnosti za svěřené hodnoty a dohoda o odpovědnosti za svěřené věci. Pozor ale, z nich má povinnosti i zaměstnavatel. Je nezbytné rozlišovat vedoucí zaměstnance, případně provést inventuru atd. Samostatnou kapitolou jsou výpovědi a zrušení pracovního poměru. Když už na to dojde, vše musí být pečlivě a pravdivě odůvodněné, navíc musíte „trefit“ správný výpovědní důvod. To může být obtížné. Dát neplatnou výpověď je „snadné“, stejně jako šlápnout na minu. Stejně jako mina, může taková výpověď způsobit mnoho škod, další náklady na spory, negativní publicitu… Mina jménem pracovní právo je opravdu silná a nebezpečná. Proto je na místě opatrnost a pečlivost. Neplatící zákazníci Snad každý podnikatel se někdy setkal s neplatičem. Pokud nezaplatí více zákazníků, může podnikání ohrozit druhotná platební neschopnost, insolvence. To je fatální mina. Vymáhání pohledávek navíc může pomoci udržet kredit a vážnost, podnikatel nezíská pověst někoho, „kdo si to nechá líbit“. Přitom předžalobní výzva, návrh na vydání elektronického platebního rozkazu a další varianty mohou zmírnit negativa „klasického“ nákladného vymáhání – více se o nich dozvíte v dalším článku. Závěr Výčet min samozřejmě není kompletní. Potřebujete-li řešit výbuch některé z popsaných min, nebo mu chcete předejít, spojte se s odborníky, advokátem, daňovým poradcem atd. I ti, když řeší problém, kterému nerozumí, třeba opravu auta, se spojí s odborníkem – zajedou do servisu. Pokud potřebujete pomoci s některou z výše uvedených „min“, neváhejte se na mne obrátit. Pomůžu Vám najít co nejjednodušší a zároveň funkční řešení.